دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان جوان گفت: کنکور آسیبهای فرهنگی و جدی به نظام آموزشی میزند و حذف کنکور که امکانپذیر نیست اما امیدوارم آسیبهای آن را کاهش دهند.
به گزارش تسنیم، حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان امروز در نشست خبری با رسانهها اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۵۸ با موسسان انجمنهای اسلامی در حضور رهبر انقلاب تصمیم گرفته میشود فعالیت انجمن اسلامی به صورت اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان شکل بگیرد.
وی افزود: اتحادیه تلاش کرد از همان ابتدا خط انقلابی بودن و اتصال مستقیم خود به خط ولایت فقیه را حفظ کند و سالهای نخست انقلاب نماینده رهبری در اتحادیه منصوب میشود و ما تنها تشکل غیردولتی هستیم که از طرف ولی فقیه نماینده داریم.
تاریخی گفت: در مدرسه فعالیتهایی که توسط انجمن اسلامی رخ میدهد با محوریت دانشآموزان است و با همفکری سایر دانشآموزان اقدام به برنامهریزی میکنند تا سال ۷۳ اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان تنها تشکلی بود که در مدارس فعالیت میکرد.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان بیانکرد: ۱۶ هزار دانشآموز شهید عضو اتحادیه بودند و سرگذشت آنها را تحت عنوان "همکلاسی دانشآموزی" به نسل امروز معرفی میکنیم و تلاش کردیم به عنوان یک بازوی همراه با آموزش وپرورش در عرصه تعلیم و تربیت باشیم هر چند در برهههای مختلف نسبت به مسیر حرکت آموزش وپرورش نقدهای جدی داشتیم.
تاریخی ادامهداد: انتظار داریم آموزش و پرورش در نگاه با تشکلها نگاه رقابتی نداشته باشد و هر چقدر بار مسئولیت خود را به دوش آنها بگذارد به نفع اوست و میتواند جایگاه نظارتی را داشته باشد.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: یکی از محورهای سند تربیت ۶ ساحتی است اما سازوکارهای پیشبینی شده در نظام ارزیابی آموزش وپرورش و به ویژه کنکور فقط یک ساحت آن هم علمی و فناوری را مورد توجه قرار میدهد.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان بیانکرد: ساخت تربیتی و اعتقادی و عبادی و اخلاقی سند تحول بسیار مهم است اما به دلیل غلبه کنکور از آنها غافل هستیم، تربیت ۶ ساحتی از مطالبات جدی است و تا زمانی که با این خط کنکور جلو برویم در عرصه تعلیم و تربیت ضعفهای جدی خواهیم داشت.
تاریخی مطرحکرد: در پیمایشهای ملی که انجام دادیم مشخص شد دانشآموزانی که عضو اتحادیه انجمنهای اسلامی میشوند به طور محسوس آسیبهای اجتماعی آنها کاهش مییابد از جمله بحران هویتی و مشکلات مربوط به حجاب و عفاف؛ عضویت در تشکلها دیوار صیانتی جدی در برابر آسیبهای اجتماعی است.
وی افزود: بازیهای گروهی و تشکیلاتی از سال ۹۹ با عنوان "تاما" ارائه میشود و هویت بخشی به کارگروهی و جمعی مدنظر است، زیرا الان سازوکار نظام آموزشی کنکور و نمره است که مهارت فردی افراد را تقویت میکند و هیچگاه نیامدیم مسئله مهارت کارگروهی را تقویت کنیم. ۵۰ بازی را به عنوان پایلوت طراحی کردیم که مبتنی بر بازیهای گروهی است و المپیک بازیهای تشکیلاتی را در مقطع متوسطه اول از پاییز ۹۹ اجرا میکنیم.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: طراحی منظومه فکری و تربیتی نوجوان تراز انقلاب اسلامی یکی دیگر از اقدامات است، اقدام دیگر تربیت و تعالی دختران است که به لحاظ جسمی و رفتاری تفاوتهایی را دارند اما در نظام تعلیم و تربیت ما دختران و پسران از یک مجموعه تربیتی برخوردارند، این منظومه یک سند پشتیبان است تا برنامههای فرهنگی و تربیتی را مشمول این برنامه کنیم.
تاریخی عنوان کرد: ما خودمان را پرچمدار جنبش دانشآموزی اعلام کردیم و گفتمانهایی هچون دفاع از حقوق دانشآموزان، نقد منصفانه تعلیم و تربیت، گفتمان مهدویت و "صف به صف قاسمها پی خونخواهی تو" را ایجاد کردهایم. هماکنون در ۱۴ هزار مدرسه در دوره متوسطه اول و دوم دفاتر اتحادیه انجمنهای اسلامی را داریم و به نسبت ۴۰ سال فعالیت با نقطه مطلوب فاصله داریم اما در نقطه قابل دفاعی هستیم و آموزشوپرورش درخواست توسعه کمی را از اتحادیه دارد اما توسعه کیفی برای ما در تربیت نخبگان و زبدگان بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: اول بهمن همایش نسل آفتاب برگزار میشود و از نخبگان فارغالتحصیلمان که مقامهای مدیریتی خوبی دارند دعوت کردیم. سه معاون وزیر آموزش وپرورش پیش از این عضو اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان بودند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان خاطرنشان کرد: در این همایش جمعآوری تجربیاتی که در این ۴۰ سال داشتیم، مدنظر است و در تلاش برای کاستن از گسست نسلی و هویت بخشی به دانشآموزانی هستیم که هماکنون مسئولیت گرفتهاند. در حوادث اخیر مانند وقایع بنزین و تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی یکی از اقشار مهم و تاثیرگذار دانشآموزان بودند و امیدوارم مسئولان کشور این تاثیرگذاری را بپذیرند.
وی افزود: در دوره متوسطه دوم به خاطر کنکور ممکن است فعالیتهای اتحادیه تحتالشعاع قرار بگیرد و محدود شود؛ کنکور آسیبهای فرهنگی و جدی به نظام آموزشی میزند و حذف کنکور که امکانپذیر نیست اما امیدوارم آسیبهای آن را کاهش دهند.